Cała prawda o czekoladzie

News

Kto z nas nie lubi czekolady?! Lubią ją dzieci i dorośli. Czekolady gorzkie, mleczne, białe, bąbelkowe, z owocowymi nadzieniami lub o smakach różnych ciast. Są dodatkiem do prezentu, przysmakiem do kawy, sposobem na chandrę. Lecz czy jest ona zdrowa? Czy powinny ją jeść dzieci? Jaki jest jej skład?

Czekolada a dzieci

            Jej zwolennicy uważają, że czekolada zawiera wiele różnorodnych mikroelementów, w szczególności żelaza, potasu i magnezu oraz, że posiada właściwości lecznicze i poprawia nastrój. Warto się jednak przyjrzeć jej składowi.

 

            Typowa czekolada zawiera cukry, tłuszcze, mleko, kofeinę, teobrominę, kakao oraz fenyloetyloaminę. Jak działają te składniki na organizm człowieka?

Cukry spożywane w nadmiarze mają oczywiście negatywny wpływ na zdrowie. Mogą być przyczyną zakwaszenia organizmu, upośledzić odporność, pobudza układ nerwowy, dlatego nie powinno ich się podawać dzieciom z nadpobudliwością ruchową. Regularne spożywanie cukrów może również przyczynić się do rozwoju uzależnienia od cukru, nadwagi i otyłości.

            Tłuszcze zawarte z czekoladzie to tłuszcze nasycone, które również nie mają dobrego wpływu na nasze zdrowie. Ich spożywanie osłabia organizm, sprzyja pojawianiu się zbędnych kilogramów.

            Z kolei mleko zawarte w tym przysmaku osłabia pracę śledziony, powoduje ospałość, zmęczenie, a także osłabia wchłanianie się żelaza. Niewiele osób wie także, że czekolada zawiera kofeinę oraz teobrominę, które to są substancjami uzależniającymi. Fenyloetyloamina natomiast należy do grupy endorfin – stymuluje rozkurczanie mięśni gładkich i obniża ciśnienie krwi.

            Działanie tych składników może nie wpłynie zbytnio na organizm dorosłej osoby, lecz dzieci mogą je odczuć dosyć silnie. Należy o tym pamiętać przed podaniem dziecku czekolady.

Naturalne słodycze

            Dzieci uwielbiają słodycze. Są one smaczne, dodają mnóstwo energii. Warto jednak podawać dziecku „zdrowe” słodycze. Można samemu je przyrządzić w domu lub kupić
w sklepach ze zdrową żywnością. Można je wykonać opierając się o owoce – suszone, bądź świeże – bakalie, tj. orzechy, pistacje, słonecznik, rodzynki itp. oraz wszelakie zboża. Do wypieków można dodać przyprawy: cynamon, goździki, które podkreślą smak wypieków.

            Dobrym sposobem mogą być również desery lodowe z dodatkiem świeżych owoców, orzechów, rodzynek, ewentualnie z wiórkami kokosowymi lub czekoladowymi.