Czy można uzależnić się od cukru?

News

Spożywanie cukrów podnosi poziom energii, ale także oprawia nastrój. Sięgamy po nie, gdy czujemy spadek sił lub nastroju. Jak pokazują badania od spożywania cukru można się uzależnić. Jak zatem rozpoznać uzależnienie od cukru, dlaczego do niego dochodzi i czy można się go pozbyć raz na zawsze?

Słodkie paliwo

            Cukier dostarcza energii każdej komórce naszego organizmu. Spostrzega go jako nagrodę, dlatego jeśli jemy go dużo nasz organizm będzie chciał jeszcze więcej. Zwykłe słodycze dosyć szybko po zjedzeniu przemieniają się w glukozę, która to powoduje wzrost poziomu cukru we krwi. Tak samo działa cukier w owocach, warzywach oraz produktach mlecznych, lecz w tym przypadku przemiana cukru w glukozę jest hamowana przez inne składniki, tj.: błonnik, czy białko.

            By organizm mógł czerpać energię z cukrów, trzustka musi wychwycić glukozę
z krwi. Dzieję się to przy pomocy hormonu insuliny, który jednocześnie prowadzi do osłabienia, gdyż poziom cukru we krwi spada. Jest to błędne koło dla osób uwielbiających słodycze i często prowadzi do uzależnienia.

Po czym poznać uzależnienie?

            Coraz więcej osób jest uzależnionych od spożywania cukru. Pierwszym symptomem uzależnienia jest stała i ogromna chęć na jedzenie czegoś słodkiego z towarzyszącą jej utracie kontroli nad ilością zjadanych słodyczy. Uzależnienie od słodyczy ma oczywiście swoje konsekwencje zdrowotne: przyrost wagi, zakwaszenie organizmu, podwyższony cholesterol, cellulit, pogorszenie stanu cery i włosów i paznokci – to tylko niektóre z nich.

Dieta – cud bez cukru?

            Przeglądając rodzaje diet jakie są powszechnie znane można znaleźć także dietę bez cukru. Jak sama nazwa wskazuje polega ona na całkowitym wyeliminowaniu cukru z diety. Taka dieta jest jednak bardzo trudna. Cukry bowiem znajdują się nie tylko w słodyczach
i niezdrowych produktach, ale również w owocach, produktach mlecznych oraz rafinowanym zbożu.

Zadaniem takiej ekstremalnej diety jest oczyszczeni organizmu z cukrów. Dieta ta jest jednak zbyt drastyczna i niewykonalna.
 

Ograniczenie cukrów w diecie

           

            By pozbyć się ciągłej chęci spożywania cukrów należy podjąć zdecydowane, lecz małe kroki. Dobrym początkiem będzie ograniczenie spożywania produktów bardzo słodkich na rzecz tych mniej słodszych. W ten sposób będziemy stopniowo odzwyczajać organizm od dużej dawki cukrów. Można także wyeliminować na początek z poobiedniego deseru, czy czegoś słodkiego do kawy.

 

Substytuty słodyczy

 

            Nie musimy rezygnować ze spożywania wszystkich słodyczy. W trakcie ograniczania cukrów w diecie można spożywać np. suszone lub mrożone owoce i dodawać je do jogurtów, bądź mleka. Kupując czekoladę zainwestujmy w czekoladę gorzką – jest ona najzdrowsza, gdyż zawiera dużo miazgi kakaowej bogatej w magnez i żelazo.

 

            Gdy czujemy mały głód jedzmy warzywa, czy owoce, pijmy duże ilości wody lub jedzmy białka. Białka powodują zmniejszenie uczucia głodu, ale także nie powodują skoków poziomu cukru we kwri.Przy kupowaniu słodyczy, czy ciastek warto także zwracać uwagę na ich skład, w tym oczywiście zawartość cukru.