Co warto wiedzieć o słodyczach – ciekawostki

News

Każdy z nas wie, że słodycze w nadmiarze szkodzą, jednak nie zawsze uda nam się od nich powstrzymać. W pochmurny dzień poprawiają humor, wspaniale smakują do gorącej kawy. Są jednak rzeczy, których nie wiecie na temat słodkich przysmaków.

 

1. Kupując słodycze zwracajmy uwagę na ich skład. Czytając etykiety dowiemy się nie tylko o wszystkich ich składnikach, ale również o zawartości cukru. Na etykietach im dalej jest umieszczany jest dany składnik, tym mniej go w danym produkcie.  

2. Najzdrowszym zamiennikiem słodyczy są owoce, w tym suszone. Suszone jednak zawierają więcej cukru, niż te świeże. Zawierają one dodatkowo wartościowe składniki odżywcze, np. błonnik. Suszone owoce zachowują w wyniku suszenia i odpowiedniego przechowywania zawarte w nich witaminy i sole mineralne.

3. Jeśli masz ochotę na ciasto – upiecz je lub kup w sprawdzonej cukierni. Nie ma nic gorszego jak ciasto pełne cukru lub wykonane  ze niskiej jakości produktów ciasto. Do produkcji ciast i ciasteczek często wykorzystywane są tłuszcze złej jakości, które
w połączeniu z tanią mąką i cukrem są zabójcze dla naszego dobrego samopoczucia
i zdrowia.

4. Wybierając czekoladę sprawdzaj na zawartość masy kakaowej.  Rynek spożywczy zalany jest produktami czekolado podobnymi. Najlepiej kupić czekoladę gorzką z jak najwyższą zawartość kakao. Jest ona najzdrowsza – posiada bowiem przeciwutleniacze i magnez. Dla porównania: biała czekolada nie zawiera kakao w ogóle, a więcej tłuszczu.

5. Niektóre słodycze mogą być niebezpieczne dla dzieci. Dotyczy to szczególnie taniej produkcji żelków. Posiadają one bowiem barwniki, które mogą być rakotwórcze. Dodatkowo na większości żelków można znaleźć informacje, iż mogą one wywołać nadpobudliwość
u dzieci.

6. Słodycze są szybkim źródłem wielu kalorii, w momentach, kiedy czujemy się znużeni
i zmęczeni. Ma to jednak swoje słabe strony. Po szybkim podwyższeniu cukru we krwi, ten zaczyna drastycznie spadać. Dzieję się tak, gdyż organizm ludzki, by czerpać energię z cukru wytwarza insulinę, która powoduje spadek poziomu cukru. Przez co non stop odczuwamy głód.

7. Słodkie przysmaki mogą powodować problemy z zaśnięciem, a nawet bezsenność. Cukier jest bodźcem dla mózgu do pracy, a nie odpoczynku. Z tego powodu słodycze najlepiej jeść przed godziną 15, kiedy trzustka, która zajmuje się metabolizmem cukru, najintensywniej pracuje.  

8. U wielu osób ochota na słodkie przychodzi koło godziny 17 lub po obiedzie. O tej godzinie jednak nie należy ich już jeść. Zastąpić je można owocem lub warzywem. 

9. Według wielu dietetyków w ciągu dnia należy spożywać jedna przekąskę dziennie. Nie dotyczy to jednak diety owocowej. Ograniczenie spożywania słodyczy warto ograniczyć ze względu na sylwetkę oraz ze względów zdrowotnych. Częste spożywanie dużej ilości cukru zakwasza organizm przez co możemy czuć się ospali, zmęczeni, apatyczni, nie mówiąc już
o wpływie cukru na układ krwionośny.